Newag S.A.

underline

HISTORIA

NEWAG S.A. to jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce, której początki sięgają 1876 roku. Spółka zajmuje się produkcją i modernizacją taboru kolejowego, produkcją pojazdów metra oraz tramwajów. Swój rodowód przedsiębiorstwo wywodzi z Cesarsko-Królewskich Warsztatów Kolei w Nowym Sączu, będących zapleczem techniczno-remontowym dla nowo wybudowanej kolei. Do 1912 roku zakłady były systematycznie rozbudowywane. Przetrwały I wojnę światową, a w jej trakcie naprawiały i produkowały pociągi pancerne na potrzeby armii Austro-Węgier. Z II wojny światowej Warsztaty nie zdołały wyjść obronną ręką, niemniej jednak szybko zostały odbudowane i wznowiły działalność już w kwietniu
1945 roku. Po kolejnych 7 latach przedsiębiorstwo wyłączono ze struktur PKP, zyskując nie tyko samodzielność, ale i nową nazwę „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz”. Firma powróciła w szeregi polskiego przewoźnika w 1982 roku, ale na krótko, ponieważ po zmianie ustrojowej ponownie stała się niezależnym przedsiębiorstwem, a następnie spółką skarbu państwa. W 2005 roku zmieniła nazwę na NEWAG S.A., wkraczając jednocześnie na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Poza produkcją elektrycznych zespołów trakcyjnych doszedł m.in. kontrakt z Warszawskim Metrem na dostawę 35 sześciowagonowych pojazdów Inspiro, umowa z PKP Cargo S.A. na modernizację 100 sztuk lokomotyw, czy budowa tramwaju Nevelo. Pod koniec 2013 roku firma zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

NEWAG S.A. I ROZWÓJ

Przedsiębiorstwo z Nowego Sącza posiada nie tylko wspaniałą tradycję, ale jest też przykładem, że firma z długą historią może być nowoczesna i innowacyjna. Współcześnie cieszy się mocną i stabilną pozycją na polskim rynku. Potwierdzają to liczne wyróżnienia oraz certyfikaty. NEWAG S.A. zdominował sferę produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych i lokomotyw elektrycznych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych.
Firma bierze udział w programie Innotabor prowadzonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, który wspiera innowacyjne projekty w dziedzinie transportu szynowego. Współpracuje również z uczelniami wyższymi, czego owocem ma być przygotowanie specjalistycznych kadr, które zapewnią ciągłość dynamicznego i innowacyjnego rozwoju firmy. NEWAG S.A. nie ogranicza się do produkcji pojazdów wyłącznie na rynek krajowy. Zrealizował już pierwsze zagraniczne zamówienia dla włoskich przewoźników i dąży do pozyskania kolejnych kontrahentów.

CZY WIESZ, ŻE…

• elektryczny zespół trakcyjny z rodziny „Impuls” pobił rekord prędkości. Jako pierwszy polski pojazd szynowy przekroczył prędkość 226
km/h. Produkowany przez nowosądecką spółkę środek lokomocji używany jest w ruchu aglomeracyjnym, podmiejskim, jak również dalekobieżnym.
• liczbę współpracujących firm ze spółką NEWAG szacuje się na ok. 2200. Ogromny popyt na tabor szynowy polskiej produkcji, jaki ma miejsce w ostatnich latach, spowodował rozkwit setek firm. W dużej mierze to dostawcy podzespołów i elementów wyposażenia wnętrza. Domeną polskich podmiotów są także systemy informatyczne, wyświetlacze reklam, systemy informacji pasażerskiej i kasowniki.
• w 2016 roku do użytku został oddany pociąg Vulcano, który kursuje na trasie wokół wulkanu Etna.

Folder firmowy