AVIA S.A.


HISTORIA
AVIA S.A. powstała na warszawskiej Pradze w 1902 roku jako „Fabryka Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński”. Kilkudziesięciu pracowników produkowało wówczas maszyny do wyrobu gilz papierosowych. W 1924 roku w przedsiębiorstwie nastąpiły zmiany. Przekształcono nazwę fabryki na „Wytwórnię Maszyn Precyzyjnych AVIA S.A.”, a firma zaczęła działać dla przemysłu zbrojeniowego. Dwa lata później produkowała już głównie dla lotnictwa, m.in. silniki lotnicze oraz podwozia do samolotów wojskowych. Linie technologiczne AVII był bardzo nowoczesne jak na tamte czasy. W 1927 roku firma wykonała prototypy pierwszych silników lotniczych polskiej produkcji o oznaczeniach P-4 oraz WZ-7 – siedmiocylindrowy silnik w układzie gwiazdowym o mocy nominalnej 80 KM. W 1935 roku z taśmy produkcyjnej schodziło około 25 silników miesięcznie, a z roku na rok technologia ich produkcji była unowocześniana. Firma systematycznie rozwijała się, a przed II wojną światową posiadała własne biuro studiów i laboratoria – mechaniczne oraz chemiczne. W 1939 roku firma zatrudniała ok. 1000 osób. Po wybuchu wojny przedsiębiorstwo zostało przejęte przez niemiecką firmę Mechanische Werkstätte Neubrandenburg i zajęło się produkcją wyrzutników bombowych. W 1944 roku Niemcy wysadzili w powietrze dwa z trzech głównych zespołów hal przy ulicy Siedleckiej. Po wojnie fabrykę upaństwowiono. Odbudowę fabryki rozpoczęto w 1950 roku, a już dwa lata później rozpoczęto produkcję pierwszych obrabiarek do metalu. W 1960 roku zakłady przyjęły nazwę „Fabryki Obrabiarek Precyzyjnych AVIA” i stały się częścią Zjednoczenia Przemysłu Obrabiarkowego. Rok później rozpoczęto produkcję frezarek narzędziowych, a w 1970 roku uruchomiono produkcję przekładni śrubowych, czym w tamtym czasie zajmowały się nieliczne wytwórnie na świecie.