Autosan Sp. z o.o.

underline

HISTORIA

AUTOSAN sp. z o.o. to znany producent autobusów i jedno z najstarszych przedsiębiorstw na Podkarpaciu i w Polsce. Historia firmy sięga 1832 roku, kiedy Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński (pradziadek Zdzisława Beksińskiego) postanowili założyć w Sanoku zakład kotlarski. Na początku działalności zakład koncentrował się na produkcji sprzętu i urządzeń na potrzeby górnictwa naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa. Po blisko 60 latach istnienia przedsiębiorstwo rozszerzyło zakres działalności i w 1891 roku po raz pierwszy, na zlecenie władz Krakowa, zbudowało 4 sztuki wagonów. Nie były to jedyne wyroby sanockiej fabryki. W jej ofercie były też m.in. maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie oraz stalowe konstrukcje mostów. Po pierwszej wojnie światowej zakład stał się jednym z największych i najważniejszych producentów wagonów w kraju, znanym wówczas pod nazwą „Sanowag”. Produkcję autobusów przedsiębiorstwo rozpoczęło w 1926 roku i w ciągu 2 lat wykonało 10 pojazdów o drewnianych szkieletach na podwoziach firmy „Lancia”. Pierwszy autobus oparty całkowicie na polskich podzespołach wyprodukowano w Sanoku w 1951 roku. Ukoronowanie obranej ścieżki stanowiło przyjęcie przez wytwórnię 7 lat później nazwy: Sanocka Fabryka Autobusów AUTOSAN. Warto też zwrócić uwagę na logotyp przedsiębiorstwa, który stylizowany jest na bociana w locie. Ten pomysłowy mariaż łączy polską fabrykę autobusów z ptakiem, który stanowi jeden z symboli kojarzonych z Polską oraz z sanocką firmą. Otóż w połowie ubiegłego wieku bociany upodobały sobie komin fabrycznych zabudowań i uwiły na nim gniazdo. Od tamtego czasu ptaki regularnie przylatują do Sanoka i osiedlają się w pobliżu hal produkcyjnych. W taki oto sposób bociany wzięły AUTOSAN pod swoje skrzydła. W całym okresie działalności mury fabryki opuściło blisko 115 000 pojazdów. Współcześnie fabryka produkuje autobusy przeznaczone głównie do komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Wytwarzane są również autobusy międzymiastowe i specjalne np. do nauki jazdy. Obecnie AUTOSAN oferuje również komponenty do pojazdów szynowych oraz produkty przeznaczone dla wojska.

AUTOSAN I NOWE TECHNOLOGIE

Fabryka autobusów AUTOSAN może pochwalić się bogatą historią, na którą wpływ wywarł również niezwykły artysta, jakim był Zdzisław Beksiński. Słynny polski malarz, rzeźbiarz, fotograf i rysownik przez dekadę był zawodowo związany z zakładami w Sanoku. W tym czasie stworzył 4 projekty autobusów, które zdecydowanie wyprzedzały ówczesną rzeczywistość. Ze względu na zbyt dużą śmiałość koncepcyjną, żaden z nich nie trafił do seryjnej produkcji. Obecnie autobusy AUTOSAN wytwarzane są przy użyciu technologii zapewniających bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Wszystkie pojazdy znajdujące się w ofercie firmy spełniają obowiązujące rygorystyczne normy w zakresie czystości spalin. W 2016 r. rozpoczęto produkcję autobusów z napędem gazowym, a w 2018 r. autobusów elektrycznych.

CZY WIESZ, ŻE…

• Zdzisław Beksiński zaprojektował pierwszy logotyp Sanockiej Fabryki Autobusów AUTOSAN. Zawierał on symbol bocianiego skrzydła i stał się punktem wyjścia dla przyszłych wersji znaku graficznego przedsiębiorstwa.
• już w 1986 roku w AUTOSANIE powstał autobus hybrydowy. Projekt realizowany był we współpracy z Politechniką Krakowską. Na zdjęciu poniżej autobus gazowy z 2016 r.
• 58 000 egzemplarzy autobusów serii H9 wyjechało z fabryki w Sanoku w latach 1973-2003. Kultowy model AUTOSANU eksploatowany był zarówno na rynku krajowym, jak i w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej. Autobusy trafiły m.in. na drogi Egiptu, Ghany, Nigerii, Ugandy, Chin, Korei, Wietnamu, Kostaryki, Panamy oraz państw byłego Związku Radzieckiego.
• pierwsze tramwaje po II wojnie światowej wyprodukowano w sanockiej fabryce na otwarcie trasy W-Z w Warszawie. Uroczyste przekazanie 15 sztuk miało miejsce w lipcu 1948 roku.